KORIPALLON MM-KISAT 2013, TYTÖT

28.3. - 5.4., Famagustan lääni, Kypros

Takarivi vasemmalta: Sandra Karsten, Sini Mäkelä, Juliana Lambert, Kiia Laukkanen, Johanna Soikkeli, Natalia Bhebhe

Eturivi vasemmalta: Nina Augustin, Sara Rokkanen, Ada Marjunen, Iina Salmenkivi, Johanna Peltonen, Lotta Eräkangas

Valmentajat: Lea Hakala, Harri Jokela

21.-22. Belgia - Kreikka 66 - 45
23.-24. Bulgaria - Ruotsi 74 - 16

PERJANTAI 5.4.

Kotiinlähdön aika. Aamuhämärissä pakkaudutaan bussiin yhdessä Märskyn ja Chilen poikien kanssa. Matka lentokentälle sujuu nukkuen.

Pientä säpinää aiheutti yhden lompakon jääminen tyynyn sisään piiloon. Lea ja Tuokki pistivät pyörät pyörimään. Lompakko toimitettiin lentokentälle ja kaikki oli taas hyvin.

Lyhyt pyrähdys Ateenan kentälle. Siellä vapaa-aikaa ja shoppailua. Bongasimme Koposen Petterin, joka oli Himkin pelimatkalla palaamassa Euroliigan ottelusta kotiin. Petsku kävi moikkaamassa porukkaamme.

Ennen koneeseen nousua ruokailimme yhdessä. Lautasille ladottiin sushista pastaan, jaksoimme taas istua koneessa.

Taas ilmaan suuntana Kööpenhamina. Moni nukkui, osa kelaili puhelimesta turnauksen aikana otettuja valokuvia, osa vain oli.

Kööpenhaminassa nopea koneen vaihto. Viimeinen osuus koti-Helsinkiä kohti alkoi.

Helsinki-Vantaan suurin jännityksen aika oli laukkujen saapuminen. Kaikkien kassit löysivät perille. Vielä viimeinen ”kasa” ja PHYK-huuto.

MM-kisat on tältä erää paketissa. Raskas, mutta antoisa reissu takana. Tuliaisina yhdeksäs sija kovatasoisessa tapahtumassa. Hyvän sijoituksen lisäksi repussa oli kotiin viemisinä valtava määrä kovaa kansainvälistä koripallokokemusta, uusia eri maalaisia ystäviä sekä huikean hieno kokemus.

Suljetaan kirjan kannet. Avataan ne uudestaan Ranskan kisoissa 2015.

Efcharistó Kypros!

TORSTAI 4.4.

Kuudes kisapäivä ja samalla viimeinen aukeni pilvisen viileänä. Edessä taisto etelänaapuri Viroa vastaan sijoista 9-10.

Salissa pelattiin edellistä ottelua, joten jouduimme verryttelemään näyttämöllä. Lean psyykkauspalaverin jälkeen saliin. Perusjuoksut, hiki pintaan ja pulssi ylös.

Pelin alku sujui kuin unelma. Puolustus piti ja hyökkäykset päätettiin tehokkaasti. Mitä pidemmälle ottelu eteni sitä vähemmäksi kävi polttoaine. Viro jaksoi puristaa, mutta ei riittävästi. Lopulta seitsemän pisteen voitto päätti turnauksen pelillisen osuuden. Joukkueemme ei ihan saavuttanut tavoitettaan olla kaikkien aikojen parhaiten sijoittunut PHYK-ryhmä.

Yhdeksäs sija oli kuitenkin paras tyttöjen sija kautta aikojen. Edellinen ennätys oli Brasiliasta vuodelta 2003, jolloin olimme 10. Koulun pojat pitävät ”ennätystä” hallussaan, Puolassa 2005 ukot pelasivat kahdeksansiksi.  Kyproksen turnaus oli koululle viides MM-kisaesiintyminen koripallon merkeissä.

Illalla pelattiin tyttöjen ja poikien loppuottelut sekä pidettiin kisojen päättäjäiset. Turkki putsasi pöydän voittamalla molemmat finaalit, tytöissä Serbian todella selvästi, pojissa huikean trillerin jälkeen ystävyyskoulumme Ljubljanasta Sloveniasta.

Turkki pelasi samassa alkulohkossa PHYK:n kanssa ja sai tehdä täyden päivätyön voittaakseen suomalaiset. Eroa tuli lopulta 18 pistettä. Loppuottelussa Serbia jäi turkkilaisten jalkoihin monen kymmenen pisteen erolla. Kannattaako spekuloida – ei. Peli on puhunut, tulosta pitää kunnioittaa.

Palkintojen jaon yhteydessä julkistettiin myös All Stars –viisikot sekä loppuottelun MVP-pelaaja. Turkki oli vahvoilla näissäkin nimeämisissä. Intia, tuttu joukkue tytöille, pokkasi ansaitusti Fair Play –palkinnon.

Joukkue piti illan päätteeksi myös oman päätöstilaisuutensa. Kaikki saivat turnauksesta muistoksi kunniakirjan. Natalie palkittiin Viro-ottelun taistelijana. Iina pokkasi PHYK:n MVP-palkinnon laadukkaasta pelaamisesta koko turnauksen ajalta.

Ilta jatkui vielä paitoja ja muistoesineitä vaihdellen, valokuvia ottaen. Aamulla aikainen lähtö kotiin, pakatakin vielä täytyi. Lähtö niinkin aikaisin kuin 05:30.

PHYK:n tytöt päättivät voittoon

Pohjois-Haagan Yhteiskoulun tyttöjen joukkue päätti MM-kisansa voitokkaaseen sijoitusotteluun Viroa vastaan.

PHYK hallitsi pelin tempoa täysin ensimmäisellä puoliajalla ja juoksi nopeilla vastahyökkäyksillä 15 pisteen karkumatkalle. Toisella puoliajalla Viro sai pelin hyydytettyä seisovalla paikkapuolustuksellaan, mutta PHYK piti pintansa ja haki yhdeksännen sijan 56–62 (25–40)-voitollaan

– Aina hienoa päättää turnaus voittoon. Olimme väsyneitä, mutta materiaalimme oli laajempi kuin Virolla, PHYK:n valmentaja Lea Hakala kuittasi.

– Saimme taas turnauksen kovia kansainvälisiä pelejä ja pelasimme hetkittäin jopa erinomaista koripalloa. Tärkein opetus näissä matseissa on tietenkin se, että oman pelitavan on pysyttävä koossa täydet 40 minuuttia, jos mielimme pelata voitoista. Tämä turnaus tarjosi pelaajillemme taas arvokasta kokemusta.

KESKIVIIKKO 3.4.

PHYK:n aamuvuorolaiset heräsivät taas kukon laulun aikaan, tankkasivat aamiaispöydässä ja matkasivat pelipaikalle. Kentän toiselle puolelle asettui verryttelemään eksoottinen Brasilia. Lyhyt, mutta äärimmäisen nopea joukkue.

Tämän nopeuden huomasivat tytöt myös pelissä. Pienikin herpaantuminen hyökkäyspäässä aiheutti menetyksen. Hetken nukahdus puolustuksessa merkitsi etelä-amerikkalaisten koria.

Pariin otteeseen Brasilia pääsi karkumatkalle, mutta aina suomalaiset pystyivät kaventamaan eroa siedettäväksi. Viimeinen rynnistys käynnistyi muutama minuutti ennen loppua. Tällä kertaa aika loppui kesken. Todella urheilulliset samba-maan tytöt veivät ottelun seitsemällä pisteellä.

Hotellilla suihkuun, uimaan ja syömään. Siestahetki tuli taas tarpeeseen, olihan aamuherätys ollut jo ennen seitsemään. Hiukan vapaa-aikaa siellä sun täällä. Kristan ohjeiden mukaan tytöt jumppasivat maalla ja altaassa. Kroppa oli taas valmis seuraavan päivän taistoon.

Tuokin ja Harrin huoneessa pidetty aikataulupalaveri päätti päivän. Brasilian-pelin taistelijan viirin sai Johku. Torstaina vastaan asettuu Viro klo 11.00. Voittajalle sija yhdeksän, häviäjälle kymmenen. Yhteisellä päätöksellä MM-kisat päätetään huomenna voittoon.

Uutinen Koripalloliiton sivuilta:

Brasilian urheilullisuus liikaa PHYK:n tytöille

PHYK:n tyttöjen joukkue kohtasi vastaavasti keskiviikkona päivällä Brasilian. PHYK tuli 14 pisteen takaa-ajoasemasta viiden pisteen päähän, mutta ei pystynyt haastamaan Brasiliaa voittokamppailuun ja joutui myöntämään eteläamerikkalaiset paremmakseen pistein 68–75 (35–37).

– Brasilia oli todella urheilullinen joukkue. He dominoivat levypallopeliä erityisesti meidän kenttäpäädyssämme ja pääsivät juoksemaan kenttää. Teimme vielä lopussa hienon nousun viiden pisteen päähän, mutta tällaisissa matseissa pitäisi pystyä säilyttämään korkea suoritustaso läpi pelin, päävalmentaja Lea Hakala arvioi.

Suomi kohtaa turnauksen päätösottelussa torstaina Viron tai Kiinan.

TIISTAI 2.4.

Pelit jatkuivat. Hyvä! Sitä varten tänne on tultu. Tuttu aamuruljanssi: aamupala, bussilla pelipaikalle, kisapassit Tuokille, varusteiden vaihto, Kristan johdolla verryttely, taktiikkapalaveri, juoksua ja heittelyä kentällä jne.

Tytöt olivat erinomaisella jalalla liikkeellä. Heti ensi tilanteesta lähtien näytettiin kuka on kuka kentällä. Puolustus oli pitävää ja hyökkäys tehokasta. PHYK:n pelureiden taso ei romahtanut missään vaiheessa vaan tulostaululle kirjattiin muhkea 119 – 36 voitto.

Hyvällä mielellä loppuverryttely, jonka jälkeen taas tuttua rutiinia: bussilla hotellille, suihkuun, pulahdus altaaseen, syömään, siestatunti ja hiukan vapaa-aikaa, ehkä kaupassa käynti.

Illemmalla valmentajat menivät vakoilemaan Brasilian peliä. Tytöt jäivät Kristan kanssa tekemään lihashuoltoa sekä vesijumppaa.

Ennen ruokailua käytiin läpi miten huomiset samba-tytöt pelaavat. Selvitettiin eri pelaajien vahvuuksia sekä pähkäiltiin heidän puolustus- ja hyökkäystaktiikoitaan.

Päivä päättyi tuttuun tapaan palaveriin, jossa kerrattiin mennyttä, palkittiin Sara Hollanti-pelin suorituksista ja käytiin seuraavan päivän aikataulu läpi. Ylimääräistä säätämistä Tuokille aiheutti yhden kisapassin katoaminen, mutta siitäkin selvittiin pomomme erinomaisilla suhteilla.

Joukkue asetti tavoitteekseen saavuttaa PHYK:n kaikkien aikojen paras MM-kisasijoitus eli seitsemäs voittamalla sijoituspelien kaikki kolme peliä. Ensimmäinen askel on otettu, toinen otetaan huomenna.

PHYK:n tytöt pöllyttivät Hollantia koululaisten MM-kisoissa

Pohjois-Haagan yhteiskoulun tytöt murjoivat Hollantia uskomattomalla 83 pisteen erolla koululaisten MM-kisojen jatkosarjassa Kyproksella tiistaina. Mäkelänrinteen lukion pojat puolestaan hävisivät Slovenialle täpärästi yhden pisteen erolla.

PHYK jyräsi Hollantia vastaan taululle uskomattomat 119–36 (58–13)-voittolukemat. Koska alusta asti oli selvää, että Hollanti ei tarjoaisi suomalaisille kummoista vastusta, käyttivät suomalaiset peliajan mm. eri puolustusmuotojen testailuun.

– Välillä koko kentällä puolustaessamme vastustaja ei päässyt edes puoleen kenttään. Viimeistelimme hyvillä heittoprosenteilla ja puolustuksemme oli välillä täydellistä. Huomenna vastassa on sitten Brasilia, ja sehän on sitten jo ihan erilainen haaste, PHYK:n valmentaja Lea Hakala kertasi.

MAANANTAI 1.4.

Ei kiirettä aamulla. Peleissä oli taukoa ja tiedossa järjestäjämaan ohjelmaa. Aamiaisen jälkeen nousimme bussiin yhdessä ranskalaisten poikien kanssa. Poppi ja laulu soi niin suomeksi kuin ranskaksi. Larnakassa meidät vietiin rantapulevardille, jossa annettiin reilusti vapaa-aikaa.

Aika kului nopeasti shoppaillen ja kävellen. Heti hotellille paluun jälkeen vedettiin Kristan johdolla lyhyt hikijumppa rannalla. Osa uskaltautui jopa mereen uimaan yhdessä suomalaisen rantaleijonan kanssa.

Ruokailun jälkeen viime hetken valmistelut Kansojen kohtaamiset –illanviettoon. Maat rakensivat itsensä näköisiä ”mainospöytiä”, joissa esiteltiin omaa maata, koulua sekä tarjottiin kotoista syötävää ja juotavaa. Suomalainen salmiakki aiheutti ihmetystä, mutta kyllä sitä aika moni uskalsi maistaa. Muiden maiden pöydiltä löytyi melko eksoottisia makuja, joita muutamat jopa uskalsivat maistaa. Paljon valokuvia otettiin monenlaisissa kokoonpanoissa eri maiden pelaajien kanssa.

Jokainen maa myös esitti lyhyen vapaavalintaisen ohjelmanumeron muille. Suomalaisten shown kohokohta oli ehdottomasti joulupukin vetämä Letkajenkka. Katsomosta mukaan haetut vapaaehtoiset villitsivät muitakin ottamaan osaa pitkään letkis-ketjuun.

Ilta päättyi Lean palaveriin, jossa vapaapäivän rentoilut unohdettiin ja siirrettiin katseet huomiseen Hollanti-peliin. Ottelu ja lähtö ovat taas aikaisin kukonlaulun aikaan, joten nukkumaan.

SUNNUNTAI 31.3.

Aamulla sai nukkua! Aamu-ulkoiluna kävimme rannalla kävelemässä, josta siirryimme syömään. Huoneisiin lepäämään.

Ennen lounasta Lea piti palaverin, jossa käytiin läpi Turkin pelitapaa. Analyysin lopputuloksena todettiin: ”Omalla pelillä on saumat hoitaa voitto kotiin!”. Tähän uskoen joukkue siirtyi ravintolaan tankkaamaan.

Vielä lyhyt lepohetki punkassa ennen bussiin nousemista. Turkkilaiset kuljetettiin samalla kyydillä pelipaikalle. Parkettilattia, harvinaista herkkua tässä turnauksessa tähän mennessä. Molemmat joukkueet nyökyttelivät tyytyväisenä päitään.

Tutut rutiinit ennen peliä: Kristan teippauksia, verryttelyä ja taktiikkamme kertausta. PHYK:n tytöt olivat valmiit taistoon. Peli alkoi lupaavasti. Ensimmäinen jakso päättyi tasan. Toisella Turkki meni kuuden pinnan päähän. Tauolla painotettiin teemojemme toteuttamista.

Kolmannella jaksolla naapuri meni paikkavartiointiin, joka oli suomalaisille myrkkyä. Heitot eivät osuneet ja turkkilaisten pituus- ja voimaylivoima alkoi näkyä levypallotaistelujen häviämisenä. Viimeisellä jaksolla iski myös väsy. Tällä kertaa taistelu ei riittänyt. Turkki oli voitettavissa ollut joukkue, mutta nyt rahkeet eivät vain riittäneet tämän pidemmälle.

Apein mielin, mutta pää pystyssä tytöt palasivat hotelille. Suihkuun ja syömään. Illemmalla pidettiin palaveri Tuokin huoneessa, jossa käytiin läpi turnauksen tähänastinen anti sekä suunnattiin katseet jo tuleviin peleihin. Iina ja Aada palkittiin kolmen jo pelatun pelin mallikkaista suorituksista.

Joukkueen selkeä päätös oli voittaa loput kolme peliä ja tuoda kotiin Pietari Hannikaisen tielle.

PHYK:n tytöt pelaavat sijoista 7-12

Suomea kisojen tyttöjen turnauksessa edustava Pohjois-Haaga (PHYK) pelasi sunnuntaina lohkovoitosta Turkkia vastaan. Kaksi ensimmäisestä otteluaan voittanut PHYK joutui myöntämään turkkilaiset vahvemmakseen lukemin 59-77.

- Materiaaliylivoima ratkaisi lopulta. Taisteltiin hyvin ja niin kauan kuin puolustus toimi, olimme pelissä mukana. Lopussa pitkä Turkki meni paikkaan, eikä heittomme osuneet. Turkki dominoi levypalloja ja juoksi hyvin. Meiltä loppui myös vähän bensa, kertasi PHYK:n valmentaja Lea Hakala.

Suomi johti ottelun alussa 9-1. Puoliajalle lähdettiin turkkilaisten 36-30-johdossa.

PHYK:n paras oli lähes triplatuplaan yltänyt Iina Salmenkivi 17 pisteellään, 11 levypallollaan ja kahdeksalla riistollaan.

- Huikea henkilökohtainen peli Iinalta (Salmenkivi). Hyökkäystehojensa ohella hän puolusti todella hyvin Turkin tähtisentteriä. Kansainvälisen tason korista, kuten (valmentaja) Harri Jokela tapaa sanoa, jatkoi Hakala.

PHYK sijoittui alkulohkossaan kakkoseksi ja pelaa jatkossa sijoista 7-12. Tiistaina PHYK kohtaa Hollannin.

Sekä poikien että tyttöjen turnauksessa on mukana peräti 24 joukkuetta.

LAUANTAI 30.3.

Tuttuun tapaan kukon laulun aikaan ylös ja aamiaiselle. Ravintolan ruokatarjonta on ylitsepursuavaa. Kaikkea on ja paljon, nälkää ei täällä tule kukaan näkemään.

Bussi vei taas kisapaikalle. Tutut alkurutiinit ja pelaamaan. Kone ei oikein käynnistynyt. Olimme koko ajan parempia, mutta se lopullinen ”viimeinen isku” jäi antamatta. Vasta viimeisellä neljänneksellä taisto lopullisesti kääntyi suomalaisten eduksi.

Loppuverkan jälkeen hotellille suihkuun ja syömään. Tunnin päiväunet oli tarpeeseen. Kolmen yön univelka vaikutti yhä.

Tuokin johdolla tyttöjen ja poikien joukkueen kapteenit alkoivat suunnitella maanantai-illan ohjelmaa, jossa pelaajat esittelevät Suomea ja suomalaisia kaikille muille osallistujille.

Valmennusjohto kävi vakoilemassa Turkkia ja haki näin informaatiota sunnuntain peliin.

Illalla vielä palaveri ja foam-rullilla lihasten hierontaa. Huomenna saa nukkua pitkään ja hoitaa viimeiset univelat pois kropasta. Turkki-pelin voittaja etenee mitalikaavioon. Valmennusjohdon mukaan he ovat voitettavissa jos ja kun oma pakka pysyy kasassa koko pelin ajan. Tämä tieto mielessään pelurit painuivat nukkumaan.

Suomalaiset pysyivät voitokkaina koululaisten MM-kisoissa

Pohjois-Haagan tytöt kohtasivat melko harvinaisen vastustajan lauantaina, kun vastassa oli Intia. Suomi ei ole esimerkiksi maajoukkuetasolla kohdannut Intiaa koskaan missään ikäluokassa.

Suomalaistaidot osoittautuivat vaikeuksista huolimatta paremmiksi, kun PHYK juoksi 70-51-voittoon Iina Salmenkiven, Ada Marjusen ja Sini Mäkelän heiluttaessa tahtipuikkoa. Salmenkivi heitti 17 pistettä ja riisti kuudesti. Marjunen säesti 13 ja Mäkelä 12 pisteellään.

- Jos eilen kulki heittopeli, niin tänään ei voinut samaa sanoa. Heitimme mm. kolmosemme 2/24. Kun pelattiin palloa korin lähelle, hallittiin kyllä peliä, mutta intialaiset tekivät kovalla vauhdillaan ottelusta vuoristoratamaisen. Käytiin useamman kerran 15 pisteen johdossa, mutta Intia tuli aina peliin mukaan. Hyvän avauspelin tämä oli varmasti silmiä avaava kokemus. Turnaus on pitkä ja jokaiseen peliin on tultava valmiina pelaamaan, pohti PHYK:n joukkuetta valmentava Lea Hakala

PERJANTAI 29.3.

Aikainen peli, aikainen herätys. Aamupalan jälkeen suoraan bussiin. Reilu puolen tunnin matka hallille, jossa ensimmäinen MM-ottelu on määrä pelata.

Hyvä ja huolellinen valmistautuminen Kristan johdolla. Lean lyhyt ja ytimekäs palaveri ja kentälle.

Huikea ensimmäinen jakso, erinomainen toinen. Jälkimmäisillä neljänneksillä hiukan annettiin siimaa enemmän Luxemburgille. Tuloksena kuitenkin selvä voitto. Hyvä alku turnaukselle.

Fiilis erinomaisen hyvä, kun joukkue palasi hotelille. Suihkuilu, ruokailu ja matka Märskyn poikien otteluun. Tyttöjen kannustuksen siivittämänä ukot veivät tsekkejä selvästi. Takaisin hotellille, taas ruokailu.

Illalla turnaus avattiin virallisesti hienolla avajaistapahtumalla. Isojen kisojen tapaan ohjelma sisälsi kaiken olennaisen: lippurivistön marssin hallille, urheilijoiden ja tuomareiden valan, kisafanfaari kisojen lipun noustessa salkoon, isojen pomojen lyhyet puheet, kulttuuriohjelmaa, joka päättyi klassiseen Zorbas-tanssiin. Ilta huipentui suomalaisten rynnättyä kentälle mukaan tanssijoidenm sekaan. Tämä aiheutti ketjureaktion ja hetken kuluttua kaikki muutkin koripalloilijat olivat kentällä jammailemassa. Huikea tunnelta ja hienoa avaus kisoille!

Myöhään illalla saatiin päät tyynyyn. Aikainen herätys edessä, joten unen tarve oli selvä.

Koripalloliiton uutinen:

PHYK ampaisi Luxemburgia vastaan jo kymmenen minuutin pelin jälkeen 26-5-johtoon ja kasvattivat johtonsa 33 pisteeseen tauolle lähdettäessä. Tauon jälkeen PHYK keskittyi pitämään Luxemburgin turvaetäisyydellä.

– Puolustus oli täydellistä ensimmäisellä jaksolla ja lähes moitteetonta toisella. Hyvä avaus etenkin siihen nähden, että tällaisissa turnauksissa vastustajista ei aina ole varmaa tietoa ja takana on vielä rankka matkustuspäivä, PHYK:n päävalmentaja Lea Hakala summaili.

TORSTAI 28.3.

Matkapäivä paketissa. Viisitoista tuntia matkustamista takana. Kaikki pelaajat ja matkalaukut löysivät perille. Hotelli on hulppea nimeltään Atlantica Aeneas, jonka ravintolan buffet-pöydistä löytyy syötävää laidasta laitaan.

Kaikki joukkueet ovat saapuneet paikalle. Iltalenkki ja palaveri on pidetty. Tytöt ovat odottavalla kannalla, mutta oikealla tavalla jännittyneitä. Huomenna se alkaa - MM-kisat!

Ennakkouutinen Koripalloliiton sivuilla MM-kisoista: http://www.basket.fi/uutiset/?x125758=16958373

KESKIVIIKKO 27.3.

Jobin postia. Lotta Eräkangas joutuu jättämään MM-kisat väliin terveydellisistä syistä. Joukkue kokee ison menetyksen, mutta nyt on muiden paikka täyttää syntynyt aukko omalla tekemisellä.