Kuukauden urheilija
Tuukka Orre

Tuukka Orre

Uinti

Minkä ikäinen olet:
16-vuotias

Missä asut ja ketä kuuluu perheeseesi:
Asun tyttöystävän kanssa Haagassa. Perheeseeni kuuluu äiti, isä ja isoveli.

Missä seurassa uit:
Vanders

Miten aloitit uinnin:
Olen tykännyt uida pienestä lähtien ja vesi elementtinä on aina kiinnostanut minua. Minulla on myös paljon lahjoja uintiin.

Miten urasi on edennyt:
Urani on edennyt koko ajan nousujohteisesti vuodesta 2018 lähtien. Parhaat saavutukseni ovat lukuisat omanikäisten SM-mitalit ja 16-vuotiaiden Suomen ennätys. Olen myös päässyt edustamaan Suomea kansainvälisissä kisoissa.

Mitkä ovat vahvuutesi uinnissa:
Olen todella hyvä treenaamaan. Vahvuuteni on kova kunto ja periksiantamattomuus. Osaan pitää kovaa vauhtia yllä pitkään ja lopussa jaksan vielä kiristää.

Kuka on seuravalmentajasi:
Valmentajani on Anttoni Laitinen. Hän on todella hyvä valmentaja ja kaveri. Anttoni ottaa yksilöllisesti uimarit huomioon ja häntä kiinnostaa myös heidän henkinen hyvinvointi.

Kuka oli ensimmäinen valmentajasi:
Jyri Piispanen. Hän valmensi minua Kajaanissa kun olin 12-13 -vuotias. Häneltä sain hyvät pohjat uintiin.

Kehu omaa lajiasi:
Uinti on raskas ja tekninen laji. Räjähtävän voiman ja kovan kunnon lisäksi tarvitaan lähes täydellinen tekniikka, jotta voit pärjätä hyvin. Uinnin kautta saat hyvän kropan ja paljon naisia.

Mikä on lajissasi haastavinta:
Uinti on hermostolle raskas laji ja on todella kuormittavaa fyysisesti/henkisesti. Uinnin harjoitusmäärät altistavat monille rasitusvammoille ja olkapäävaivoille. Kova työ palkitaan loppujuoksussa ja kehon huollolla pystyt ehkäisemään vammoja.

Onko Sinulla esikuvia:
Uinnin puolelta minun idolini on Michael Phelps, koska hän oli todella monipuolinen uimari ja kova treenaaja. Hän on myös maailman menestyksekkäin olympiaurheilija.

Onko Sinulla matkan varrella ollut muitakin lajeja, jotka ovat ajan mittaan jääneet:
Harrastin nuorempana jalkapalloa, mutta se jäi aika nopeasti, kun aloin keskittymään uintiin. Tykkään uinnin ohella myös hiihtää ja juosta, koska molemmat kehittävät hapenottokykyä ja kestävyyttä.

Minkälainen on normipäiväsi ohjelma:
Herään 5:45. Syön aamupalaksi puuroa ja lähden aamutreeneihin. Aamutreenit kestävät 7:00-9:00. Menen treeneistä kouluun. Koulua on yleensä 10:00-14:00. Kun koulu loppuu niin syön ennen treenejä. Iltatreenit 15:00-17:30. Treenien jälkeen kotiin syömään ja pelaamaan. Nukkumaan siinä 10 ja 11 välillä.

Mit√§ teet ‚ÄĚvapaa-ajalla‚ÄĚ, kun ei ole harjoituksia tai kilpailuja:
Minulla on aika vähän vapaa-aikaa, mutta silloin kun sitä on, niin olen kavereiden kanssa, pelaan tai lepään.

Minkälainen oli koulureittisi alakoulusta urheilulukioon:
Kävin peruskoulun Kajaanissa. Muutin lukioon Helsinkiin. Kajaanissa koulunkäynti oli rentoa ja leppoisaa. Kävin yläkoulun liikuntapainotteisella yläasteella Lehtikankaan koulussa.

Miten pärjäät koulussa:
Pärjään siedettävästi. Lempiaineeni ovat matikka ja enkku, koska ne ovat mielenkiintoisimpia.

Miksi tulit Pohjois-Haagan yhteiskouluun:
Tulin phykkiin, koska täällä pystyy helposti yhdistämään koulunkäynnin ja urheilun. Phykistä on myös helppo kulkea treeneihin. Koulun yhteishenki on parasta luokkaa.

Onko koulussa jotakin parannettavaa:
Ei ole.

Lähetä terveiset muille koulumme urheilijoille:
Tsemppiä treeneihin ja kisoihin/peleihin!

Takaisin ylös